søndag, september 04, 2011

Om : Best av de Beste




Sist helg var jeg med på arrangementet ”Best av de beste”. Jeg var hyret inn som sikkerhetsansvarlig av produsenten til TV2. ”Best av de beste” er noe tilsvarende ”Mesternes Mester” på NRK. Dette er TV2 sin versjon. I denne versjonen er det bare aktive idrettsutøvere og bare kvinner. Cecilia Brækhus, Camilla Herrem, Vibeke Skofterud, Elise Thorsnes, Lotte Seiersted og Sara Nordenstam. Det ble gjennomført 19 øvelser. Og det blir fem programmer på TV2 i desember.

I dagene før arrangementet var jeg med produsenten (Harald Bundli) rundt i distriktet for å gjennomgå noen
av øvelsene. Enkelte øvelser hadde helt klare rutiner rundt sikkerhet. For eksempel klatreøvelsene, som ble utført av firmaet ”Høyt og Lavt”. Disse er profesjonelle utøvere, og tar seg av sikkerheten. Samme med skyteøvelse, der den lokale skytterklubben hadde ansvar. Andre øvelser gjorde at jeg måtte ta mer ansvar i forhold til å vurdere sikkerheten. For eksempel hinderløyper, sykling og ”heng så lenge du kan” øvelse.

Under gjennomgang og for
beredelser gjorde jeg noen forandringer på enkelte øvelser. For eksempel noen forandringer på svømme etappen på triathlon løypa. I utgangspunktet har selvsagt alle utøvernes sikkerhet som første prioritet. Men det kan bli en diskusjon om hva som er ”bra TV” og hva som er trygt. Uansett er det viktig å huske på at en slik tv innspilling ER underholdning, og det er da viktig at enkelte av øvelsene virker spektakulere. Som eksempel kan nevnes ”Henge så lenge du kan over vann” øvelsen. Utøverne KUNNE hengt 30 cm over vann, men det blir ikke noe artig TV bilder av det. Dermed heiste vi utøverne 3 meter over vann. Ikke noe stor risiko, men mye artigere TV når de faller.

Selve gjennomføringen gikk ganske fint. TV messig tror jeg det blir ett svært spennende program! Jentene ga ikke 90% - de ga 110% Dette er konkurransemennesker, som gir alt de har i hver øvelse. Det ble en del skader. Ingen alvorlige, men mer normale idrettsskader. Gikk forholdsvis mye isposer for å si det sånn. På første dag og første øvelse, fikk en av utøverne skulderen ute av ledd. (Skofterud) Med 6 kamera og en del publikum løp jeg ut i hinderløypa mens utøveren skrek ganske kraftig i smerter. Litt skeptisk til å gjøre noe, siden dette var en toppidrettsutøver, og eventuell feilbehandling av meg kunne utgjøre ganske store konsekvenser. I tillegg ble det ganske godt ”dokumentert” i form av kamera på absolutt alle kanter. Jeg valgte å dra skulderen på plass så raskt som mulig, og i følge produsenten blir det ”sinnsykt bra tv”… Jeg er skeptisk til å komme på tv, men det får gå.

Alt i alt var det en svært lærerikt opplevelse. Ikke i forhold til skader, hendelser og stress, for det er jeg vant til. Men veldig lærerikt å være med på en middels stor tv produksjon.

Ingen kommentarer: