torsdag, januar 17, 2008

Data alderen er 25 år gammel!

Jeg fant min første computer på nettet i dag ved en tilfeldighet. Og den ble introdusert i 1983... Så har jeg altså holdt på med data i nærmere 25 år!


Laser 200 het den. Det var en 8 bit maskin, bygd i Hong Kong. Det med at den var bygd i Hong Kong er vel akkurat som i dag. Men resten er nok en smule forandret!

Den måtte kobles til TV, hadde svimlende 16 Kb ROM og 8 Kb RAM. 8 fargers grafikk med oppløsning på 64x32. Hadde ett spill, nemlig Space Invaders.

Programmeringsspråket var selvsagt BASIC. Med BASIC gjorde jeg mye spennende programmeringsjobber. For eksempel klarte jeg å få Laser´en til å skrive navnet mitt over hele skjermen.

Her er et annet "spennende" eksempel på BASIC programmering:
10 INPUT "What is your name: ", U$
20 PRINT "Hello "; U$
30 INPUT "How many stars do you want: ", N
40 S$ = ""
50 FOR I = 1 TO N
60 S$ = S$ + "*"
70 NEXT I
80 PRINT S$
90 INPUT "Do you want more stars? ", A$
100 IF LEN(A$) = 0 THEN 90
110 A$ = LEFT$(A$, 1)
120 IF A$ = "Y" OR A$ = "y" THEN 30
130 PRINT "Goodbye ";U$
140 END



1 kommentar:

Anonym sa...

Jeg børste støvet av min laser 200 her en dagen. Tastene var blitt litt treige, men etter en del trykking fikk jeg da noen til å virke. Jeg har ett spill, som heter laser run.
Lydmodulen i maskinen er helt konge, med hele to oktaver.
Det er like gøy å programere den i dag som da jeg var 7 år.

Asbjørn 32 år.