søndag, januar 15, 2006

Kadens

Traff Sveinung, en kamerat av jon på lørdag. Han er god på sykkel. Og vi snakket litt sykkelteknikk. Kadens er tråkkfrekvens, antall tråkk pr minutt. Kadensen min er nok litt for lav, og jeg tror jeg bør øke den litt. For mange urutinerte syklister, betyr fartsøkning å skifte gir. Men farten kan selvfølgelig også økes ved å øke kadensen.

Men hva er den beste kadensen? Lance Armstrong har en kadens opp i mot 100, mens Jan Ullrich har rundt 80. Men selvfølgelig helt avhengig av terrenget, været eller om sykler alene (tempo) eller i gruppe.

En annen effekt av økt kadens, er forhøyet kraft i tråkket. Jeg har forsøkt å måle flere ganger, økt tråkkfrekvens gir høyere Watt. Skal teste litt mer, og legge ut resultatene her.

Men jeg lurer fortsatt på hva som er min optimale kadens....

1 kommentar:

JonThorp.com sa...

Testen du skal gjennomføre er Alp D'Huez på en Elite computer-rulle allerede denne uken