søndag, mai 13, 2007

Om : danskebåten

Det er ikke noe galt med Color Line. Eller noen andre Line. Men det er noe rart likevel. Sannsynligvis er det folka som reiser med en Line. Noe i sjela som forandrer seg når båten legger fra land. Kaster trossene. Vettet forsvinner samtidig med trossene.

Jeg har altså hatt en natt på danskebåten.

Ikke det at jeg er kresen. Men for fire dager siden var jeg i Italia. Utrolig trivelig sted, flott hotell og et vakkert område av Italia. Klokka ni på kvelden satt vi på restaurant og spiste deilig mat og drakk Italiensk vin. Ute. I t-skjorte.

Nå sitter jeg på en lugar på danskebåten. Ikke helt det samme. Man kan på en måte se at det har vært folk her før. Riktignok er sengetøyet byttet og det er et rent håndkle på badet. Men det er for å si det forsiktig, en litt ”sliten” lugar. Revnet tapet, slitt gulvteppe, i det hele tatt.. Nok om det. Jeg er nesten ikke berettiget til å klage. Jeg har nemlig jobbet på danskebåten.

Joa, det var i gamle dager. Jeg jobbet helg hver tredje uke som vaktmann. Jeg hadde en viss erfaring med slikt fra tidligere. For jeg hadde lenge vært dørvakt på ett av Larviks hippe utesteder. Overgangen til utenriksfarten var brå og brutal. Her var det helgefyll og julebordsfyll i voldsomme dimensjoner. Som tidligere nevnt, vettet forsvinner omtrent samtidig som trossene blir kastet.

Tilbake til dagens tur. Siden det er bare uker igjen til konkurranse, er jeg jo litt opptatt av hva jeg spiser. Maten på en danskebåt, er nok på samme nivå som en middels veikro. Til middag kunne jeg altså velge mellom hamburgertallerken, lappskaus, kjøttkaker og chiliburger. Alt med Pommes Fries. Uten grønnsaker. Det vil si, det var et salatblad på enkelte av menyene. Jeg valgte chiliburger. Vet ikke hvorfor, det var vel bare at det hørtes mest spennende ut. Chiliburger var en hamburgertallerken. Men i stedet for Bernais saus var det sweet chilisaus..

Har lenge lurt på hvem som egentlig seiler med danskebåten? To kategorier. Jeg hører til den første. De som må. For å komme til Danmark. Jeg skal besøke min søster i Ålborg, deretter Lars i Århus og kanskje hente ny sykkel. Ferdig. De andre reiser med danskebåten for å drikke masse og bruke ”kvota” si. ”Kvota” er viktig. Det observerte jeg inngående under min tid som vaktmann. –”Har´ru brukt kvota di, eller?” Det store samtale emnet hos de andre. Selv er jeg kanskje middels+ interessert i vin. Men det er dårlig utvalg og pris ombord. Men de selger mye likevel. Fordi folk skal fylle opp ”kvota”!

Ingen kommentarer: