tirsdag, februar 20, 2007

Kart, helikopterteori og veddemål


Kart er viktig! For meg også. Særlig på jobb i Luftambulansen. En av hovedoppgavene mine når vi er ute og flyr, er å navigere. Vi bruker forskjellig type kart, i forskjellige målestokker. Det går jo litt fortere i helikopter enn når man er ute å går. Vi flyr i ca 240 km/t, litt avhengig av vindforhold. Derfor bruker vi normalt flykart i stor målestokk. Hvis vi skal lete etter noen eller finne f,eks en hytte, går vi ned på mindre kart. På bildet ser du vi leter etter en hytte på kartet, før vi reiser ut. Det er litt lettere å lese kart på bakken, enn i lufta. Sårlig i dårlig vær..

Farten til helikopteret er i motsetning til bil, helt avhengig av vindforholdene. En bil er "festet" til bakken og nesten helt uavhengig av vind. Med helikopteret blir det anderledes. Hvis det f.eks blåser 20 knops motvind, vil vi få 20 knop mindre fart. Derfor varierer hastigheten på helikopteret mellom 150km/t og 300 km/t! Alt etter vindforholdene.

Og jeg er litt småsyk! Derfor litt smått med trening i dag.. Noen er glad for det! For eksempel Hårek! Han har veddet med meg :

hårek_ wrote:

PostPosted: Mon Nov 21, 2005 2:33 pm

den dagen jørgen svømmer 3800 på under timen, uten hjelpemidler, strøm osv, da skal jeg gå baklengs fra oslo til stavern
og jeg gjetter på at goldi går ved siden av meg



Orginalen kan leses her

Ingen kommentarer: